Home / Bez kategorii / Każdy adres jest ważny

Każdy adres jest ważny

W ramach akcji społecznej „Każdy adres jest ważny”, prowadzonej przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii raz jeszcze przypominamy podstawowe zasady zgłaszania na numery alarmowe służb informacji o pożarach, wypadkach i innych zagrożeniach.

https://www.youtube.com/watch?v=Vo44PCh5VUE

Każdy adres jest ważny

Jeśli jesteś świadkiem jakiegokolwiek nagłego zdarzenia, stanowiącego potencjalne niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia ludzi lub zwierząt, lub też zagrażającego mieniu lub środowisku naturalnemu, wybierz właściwy numer alarmowy z telefonu stacjonarnego lub komórkowego:

tel

  • 112 – Europejski numer alarmowy
  • 999 – Pogotowie Ratunkowe
  • 998 – Straż pożarna
  • 997 – Policja


Podczas zgłoszenia przekaż osobie obsługującej numer alarmowy następujące informacje :

1. Gdzie się pali lub jakie wystąpiło inne zagrożenie.

  • podaj, jeśli znasz dokładny adres, jeśli go nie znasz – wskaż charakterystyczne miejsca, obiekty o specyficznym charakterze lub oddaj do słuchawki miejscową osobę;
  • jeśli jest to możliwe, określ optymalny dojazd pamiętając o ewentualnych utrudnieniach w ruchu drogowym (objazdy, wyłączone z użytkowania kładki i mosty drogowe), określ numer drogi lub/i numer kilometrowy słupka drogowego. Pamiętaj: podanie dokładnych danych skróci czas dojazdu jednostek do miejsca zdarzenia oraz pozwoli zadysponować odpowiedni sprzęt;

2. Co się stało – charakterystyka zdarzenia.

  • wskaż rodzaj obiektu, piętro (to bardzo ważna informacja, pozwoli nam dostosować zadysponowane siły i środki do odpowiedniego rodzaju zagrożenia);
  • wskaż rodzaj pojazdu drogowego (zastanów się chwilkę: musimy wysłać zupełnie inne siły i środki jeśli w zdarzeniu bierze udział samochód osobowy, a zupełnie inne jeśli to pojazd ciężarowy lub autobus);
  • jeśli doszło do wycieków płynów eksploatacyjnych lub emisji gazów do atmosfery ze zbiorników przewoźnych, cystern – przeczytaj, o ile to możliwe cyfry z pomarańczowej tabliczki ADR i oddal się w bezpieczne miejsce;

3. Czy istnieje zagrożenie ludzi.

  • jeśli masz wiedzę na temat ewentualnej niepełnosprawności, podeszłego wieku lub też małoletniości, dysfunkcji lub ciąży osób zagrożonych – przekaż to nam!
  • jeśli w zdarzeniu są osoby poszkodowane, wskaż nam ile jest tych osób, czy są pośród nich dzieci lub inne osoby należące do grupy osób podwyższonego ryzyka;

4. Podaj swój numer kontaktowy

  • często podane informacje są niewystarczające, mamy problem, by zlokalizować zdarzenia, wówczas będziemy prosić telefoniczne o inne, być może cenne dla uratowania życia bliźniego informacje – jeżeli to możliwe pozostań przez jakiś czas „pod telefonem”;

5. Podaj swoje imię i nazwisko

  • zdarza się, że osoba zgłaszająca jest uczestnikiem zdarzenia, być może z obrażeniami. Podając swoje dane, w przypadku utraty świadomości, ułatwiasz nam ustalenie Twojej lokalizacji.

Podczas zgłoszenia na numer alarmowy pamiętaj :

5. Podaj swoje imię i nazwisko

  • wykonuj polecenia/instrukcje przekazywane przez dyżurnego;
  • słuchaj, odpowiadaj na zadane pytania;
  • nie krzycz, mów wyraźnie i głośno;
  • jeżeli to możliwe miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy;
  • nie rozłączaj się do czasu wyraźnego polecenia dyżurnego z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu;
  • jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić dyżurnego;
  • staraj się o chwilowe nie korzystanie z telefonu z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby dyżurny próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

APELUJEMY – WYKORZYSTUJ NUMER ALARMOWY ZGODNIE Z JEGO PRZEZNACZENIEM!

NIE dzwoń na numer alarmowy, gdy:

  • chcesz sprawdzić czy numer alarmowy działa – zapewniamy Cię, działa prawidłowo;
  • nie masz dostaw energii elektrycznej/gazu ziemnego – my nie jesteśmy dostawcami/dystrybutorami;
  • nie masz dostępu do sieci internetowej – my nie jesteśmy dostawcami/dystrybutorami;
  • trzeba cię „podwieźć” – my nie jesteśmy firmą usługową;
  • gdy nie znasz danych kontaktowych (np. numeru telefonu innej osoby lub podmiotu) – to nie infolinia;
  • gdy nie znasz informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej – to nie infolinia;
  • gdy chcesz wyrazić opinię na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej – to nie forum dyskusyjne!>
  • gdy chcesz się dowiedzieć, do jakiej interwencji udają się służby ratunkowe – to nie infolinia, jedziemy właśnie ratować czyjeś życie lub dobytek!

NIE DZWOŃ DO NAS, JEŚLI TO NIE JEST KONIECZNE –
BLOKUJESZ TYM SAMYM LINIĘ ALARMOWĄ,
A BYĆ MOŻE W TEJ CHWILI KTOŚ POTRZEBUJE POMOCY!

Autor: KP PSP Limanowa

Komentarze

komentarzy

NICE MUSIC

Leave a Reply

NICE MUSIC

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress