Home / Sport / Aktywność fizyczna / Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna i odpowiednie odżywianie należą do podstawowych warunków prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Regularna aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważną rolę przy zapobieganiu i leczeniu wielu chorób oraz korzystnie wpływa na pracę naszego mózgu.

Jakie korzyści daje nam aktywność fizyczna?
  • wspomaga rozwój fizyczny: wzmacnia mięśnie, kości, stawy

  • psychiczny: uczy cierpliwości, wytrwałości, pokory

  • społeczny: pomaga nawiązywać i rozwijać relacje z rówieśnikami

  • zmniejsza ryzyko otyłości, redukuje masę tłuszczową i pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała

  • zmniejsza ryzyko zachorowań na raka oraz choroby serca

  • zapobiega rozwojowi nadciśnienia tętniczego

  • zmniejsza niepokój

  • chroni przed osteoporozą

  • obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy

  • poprawia jakość snu).

Aktywność fizyczna

Najnowsze badania wykazują, że brak regularnych ćwiczeń fizycznych jest jedną z przyczyn co najmniej 17 chorób przewlekłych, w tym choroby niedokrwienia serca, niektórych nowotworów, cukrzycy, otyłości, a także osteoporozy. Dlatego zaleca się codzienną aktywność w różnych formach, np.: spacerów, porannej gimnastyki, biegania, pływania, jazdy na rowerze, tańca, uprawiania sportów indywidualnych i zespołowych.
Aby nasze treningi były skuteczne, a przede wszystkim bezpieczne, warto zacząć od określenia aktualnego stanu zdrowia. W tym celu należy skonsultować się z lekarzem, który dokona kwalifikacji medycznej. W orzeczeniu powinny zostać uwzględnione przeciwwskazania do wysiłku fizycznego i określona maksymalna intensywność ćwiczeń.

Jaką formę aktywności fizycznej wybrać?

Aktywność fizyczna

Każdy rodzaj ćwiczeń ma swoje „wady i zalety”. Dlatego przy wyborze musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim należy uwzględnić aktualne możliwości fizyczne. Zbyt mała dawka ćwiczeń nie przyniesie istotnych efektów, z kolei wysiłek nadmierny, niedostosowany do wieku i możliwości, może być potencjalnie szkodliwy.
Trening powinien być sposobem przyjemnego i pożytecznego spędzania czasu. Wybierzmy więc aktywność zgodną z naszymi zainteresowaniami. Rozważmy również, czy wybrane ćwiczenia jesteśmy w stanie wykonywać przez cały rok? Czy nie będą one kolidować z aktualnym trybem życia (szkoła, praca, rodzina).
By trening przynosił efekty, musi być wykonywany systematycznie. Zbyt rzadko podejmowany wysiłek fizyczny nie wywoła trwałych, pożądanych zmian w strukturach i funkcjach naszego organizmu.
Stopniowo zwiększajmy intensywność. Podjęcie zbyt wymagających treningów lub szybkie zwiększanie obciążeń doprowadzi do przemęczenia i przetrenowania. Natomiast gdy poprzestaniemy na jednym stałym obciążeniu, po pewnym czasie przestaniemy odnosić postępy. Należy również pamiętać, że intensywny zestaw ćwiczeń może zniechęcać, zwłaszcza początkujących.

Marek Hajduk

Część 2

Komentarze

komentarzy

Aktywność fizyczna i odpowiednie odżywianie należą do podstawowych warunków prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Regularna aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważną rolę przy zapobieganiu i leczeniu wielu chorób oraz korzystnie wpływa na pracę naszego mózgu. Jakie korzyści daje nam aktywność fizyczna? [lightbox full="http://lukowicatomy.pl/wp-content/uploads/2014/11/aktywnosc_2.jpg"…

Review Overview

User Rating: 4.89 ( 8 votes)
0
NICE MUSIC

About Marek Hajduk

Marek Hajduk
W roku 2014 zakończyłem naukę w Elitarnej Szkole Służb Ochrony i Biznesu. Zawsze interesowałem się sportem. Aktywność fizyczna odgrywa w moim życiu ważną rolę – regularnie biegam, ćwiczę ... więcej...

Leave a Reply

NICE MUSIC

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress